forts. Hästresumé!

Förstår att det här blir lite upprepning för er som följt bloggen, men jag fortsätter ändå min hästresumé... =) Man är väl aldrig bättre än sin senaste prestation men jag tycker ändå att det är lite kul att blicka tillbaka, har så många roliga minnen med hästarna!

Regina: Efter Mirre började jag rida Regina (som hade/har samma ägare som Mirre), en häst som inte kunde stå stilla i stallgången, som inte kunde stå stilla när jag satt upp och som det var full turbo inkopplad på från första steg till sista steg. Inte heller hon var så mycket riden när jag började med henne. Men som jag fastnade för henne första ridturen! Har aldrig suttit på en häst fylld med sådan energi! Det kändes verkligen som hon hade en enorm fjäder under varje hov! Efter hand lugnade hon ner sig i stallgången, hon lugnade även ner sig vid uppsittning. Men däremot hade hon alltid kvar energin vid ridning. Hon ville absolut inte att jag skulle bromsa henne i munnen överhuvudtaget (vilket hon visade på en hel mängd olika sätt) men samtidigt ångade hon på som ett lok vilket gjorde att hon var väldigt svårriden. I början gick hon knappt att styra men det var i vilket fall en sak som blev bättre med tiden. Samtliga förhållningar fick dock göras med sitsen och med en väldigt, väldigt mjuk hand. Det var dock svårt att få till ute i skogen och då jag inte hade tillgång ens till en ridbana vid stallet där hon stod gav jag till slut upp. Hon åkte iväg till en tjej men kom tillbaka efter två månader, totalt oriden. Jag började om och flyttade henne till ett stall med ridhus. Där började det äntligen kännas som att vi var på rätt väg. Vi var även hos en hästtandläkare och fick vissa tandproblem åtgärdade. Det märktes dock tydligt att tandproblemen inte var hela grejen men det i samband med bättre träningsförhållanden gjorde att jag sakta med säkert började känna att det gick framåt! Mot slutet av vistelsen var jag riktigt hoppfull. Uppstallningen var dock tidsbestämd samt så hade jag en annan häst också i det tidigare stallet (kommer till det) så vi flyttade tillbaka. Tyvärr föll vi tillbaka något igen i samband med flytten. I samma veva blev jag även gravid och då fick jag lov att säga ifrån mig henne efter att vi hade haft ett år tillsammans. 



f: -01, e: Regazzoni - Gibraltar

Silvia: Redan när jag hade Mirre började jag att ta hand om Silvia, Reginas föl (samma ägare). Då var hon cirka ett halvår. Sedan hade jag hand om henne parallellt med både Mirre och Regina. Det var jättekul att få följa en unghästs uppväxt! Vi började löshoppa, gå ut på promenader, jag vande henne vid träns och sadel, longerade, tömkörde, hängde (samt lät andra hänga när min mage var i vägen) och satt upp. Jag hade kvar henne genom graviditeten och även första halvåret med min dotter men då (våren -10) kände jag att tiden och engagemanget inte riktigt räckte till för att göra Silvia rättvisa. Därför sa jag ifrån mig henne. Hon gick på bete hela sommaren och är nu hos en tjej som ska fortsätta inridningen och jag har planer på att åka och hälsa på henne då hon blivit helt inriden, skulle vara så kul att se henne under ryttare! Vem vet om vi kanske återförenas i framtiden!   



f: - 07, e: Silvano - Regazzoni

Ja, det var de hästar som jag har haft hand om! Nu rider jag bara åt andra (ok, Mirre, Regina och Silvia var inte mina men jag hade sådant ansvar över dem så det kändes så ibland). Presentation av de hästarna som jag rider oftast numera och även de som nämns titt som tätt här i bloggen kommer i nästa inlägg!

Kommentarer
Postat av: Marit

Roligt att läsa även om jag redan hängt med på det mesta:) Kram

2010-11-28 @ 18:52:17
URL: http://dressyrwelsh.zoomin.se
Postat av: Jessica

Marit: Kul att du gillar min hästresumé!! =) Kram

2010-11-29 @ 20:43:50

Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0