I Paris på trav!

Min resa till Paris var verkligen hur bra som helst! Trevligt sällskap och massor av saker att se. Huvudanledningen till att vi var i Paris var dock för att gå på trav. Det stora loppet Prix d'Amèrique gick av stapeln på Vincennes och då vi var hela gänget som har med duktiga travhästan Jajje att göra så var det såklart en självklarhet att se det stora loppet.

Vincennes är helt klart den största travbana som jag har varit på (en av de största i världen?) då banan både är längre än vanliga travbanor samt då väldigt mycket publik får plats. De har även ett något ovanligt underlag på banan nämligen kolstybb. Det är ett fast men väldigt sviktande underlag. Det såg faktiskt riktigt bra ut och det hade varit häftigt att prova rida på det. Jag fick dock höra att en av de stora nackdelarna med det var att när det har regnat så blir allt kolsvart: kusk, häst, utrustning samt att det är väldigt svårt att få rent. Men hursomhelst så verkade svikten i det vara otrolig!

Själva travdagen var rolig. Det var invigning med parad och kadrilj och vi hade jättebra platser. Det stora travloppet var även häftigt att se, det är en helt annan slags körning mot i Sverige och ett helt annat upplägg av hela loppet mot något travlopp jag sett tidigare. En sak som dock var mindre rolig att se var hur fransmännen driver på sina hästar. Det är inte samma stränga regelsystem gällande otillåten drivning i Frankrike som i Sverige, det är då ett som är säkert...

Förutom att gå på trav så var vi även riktiga turister och tog oss runt till många av alla kända platser och byggnader som finns i Paris. Det var en riktigt bra resa! 


Travbanan. Kolla in det kolsvarta underlaget...


Kadrilj


Presentation av kuskarna.


Varje häst hade sin egen funktionär!


Mycket uppståndelse kring vinnarhästen Meaulnes du Corta!
Tänk att ha den här inramningen på de stora dressyrtävlingarna!


Jag uppe i Eiffeltornet. Jag tog mig faktiskt ända upp till toppen! =)


Kommentarer

Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0