Mitt i naturen

Nog för att jag är en riktig dressyrnörd som spenderar många pass på hästryggen i ett ridhus eller på en ridbana men jag njuter ändå för fulla muggar då jag rider ut i naturen! Jag kommer till exempel aldrig att glömma de underbara ridturerna på ebben på Orsa Camping (där man givetvis inte fick rida egentligen men där det ändå gick ganska bra att passa på att rida under lågsäsong). Ni kan ju bara kolla in omgivningen om ni ser på programmet Moreaus med mera vilket är inspelat på just Orsa Camping. Full galopp på en sandstrand som kändes oändlig! Oslagbart!

Har också haft många härliga långgalopper i Bonässkogen på Mirres rygg. Red på underbara sandvägar med perfekt underlag som aldrig tycktes ta slut!

Måste också nämna alla djur som jag sett uppifrån hästryggen: älgar, rådjur, harar, rävar, fåglar av olika slag - listan kan göras lång. Har även vänner som sett björn från hästryggen vilket dock kanske inte är lika angenämnt, snarare lite av en skräckupplevelse... De klarade sig ändå, tack och lov, ur detta möte helskinnade! Häromdagen sprang en grävling över stigen när jag och Wadesch var på väg hem ifrån ridbanan. Igår sprang en ekorre upp i ett träd och satt och spanade på oss.

Dagens uteritt bjöd dock på ett inslag av "mitt i naturen" av ett inte riktigt lika angenämnt slag. Först ser jag (och W givetvis, ingenting undgår henne) två kolsvarta korpar. Otroligt vad stora de är! Några steg längre fram får vi se vad som tilldragit sig deras uppmärksamhet, en död räv ligger mitt över stigen. Tydligen ett byte då någon tagit ett rejält bett om nacken...

Som sagt mycket "mitt i naturen" när man är ute med hästarna! Vilka djur har ni spanat på från hästryggen???


Bilden tagen under dagens uteritt! 

Kommentarer
Postat av: Emma

Ja, nog har man mött en hel del djur på hästryggen... ;) Men läskigast var helt klart björnen! :o Annars har jag sett varg med unge på väg till stallet, räv, rådjur, älg, lodjur, vildsvin, kungsörn, harar... m.m. :)

2011-09-17 @ 00:49:59
URL: http://spirans.blogg.se/

Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0