Vila sig i form???

Ojojoj, nu har det varit fullt upp! Har exempelvis fått ett nytt jobb som jag arbetade första dagen på idag! En visit i stora huvudstaden har också hunnits med. Det sistnämnda har bidragit med en 4 (!!!) dagar lång vila för Wadesch. Hon har inte haft någon långvila alls på väldigt länge men det har visserligen inte känts som att hon behövt någon heller. Efter en dags vila brukar hon kännas laddad igen och de få gånger hon vilat två dagar i rad har hon varit överladdad. Blir spännande att se hur hon känns i morgon! Sista passet innan vilan kändes hon i vilket fall super, kände att jag fick några ahaupplevelser och tror mig nu ha ett bra träningsupplägg för henne (kan återkomma till detta i ett annat inlägg). Efter denna kortare långvila (om man nu kan kalla det så?) är dock planen att köra på ett tag till (men det blir säkert någon mer "helgvila" och givetvis några vilodagar här och där) innan det blir dags för en riktig långvila (tänker mig då kanske 2 veckor). Funderar i banorna att en sådan kanske hade passat bra mitt i kallaste vintern när det är dags för jul- och nyårsfirande. Många är de som ger hästarna långvila på sommaren men ärligt talat är det väl bättre att träna då när förutsättningarna är bra än mitt i mörka och kalla vintern? Jag har nog också passat på att vila hästar mitt i sommaren men då mest för min egen skull och på grund av semesterfirande och liknande. Men ur träningssynpunkt känns det ju inte så logiskt... Hur funderar ni kring "långvila" respektive vanliga vilodagar? Själv känner jag nästan alla vilodagar att "jag borde nog ridit men jag behöver en vilodag" även om jag innerst inne vet att även hästarna behöver vila ibland... 

Det verkar som att det är några som inte vill vila sig i form och det är de som hört av sig med förfrågan om lektioner alternativt ridning av hästar! Kul! Tänkte försöka att finnas tillgänglig några söndagar framöver, om någon som läser detta är intresserad av detta så smsa mig, lämna en kommentar här i bloggen (med kontaktuppgifter) eller meddela mig på FB.  

NU ska JAG vila mig i form för imorgon är det dag två på nya jobbet, ridning av en stycke förmodat extremt pigg häst och inte att förglömma, viktig tid med min härliga familj (vilken ibland är orsaken till oplanerade vilodagar)!


Foto: Susanna Kans
Jag o Wadesch

Kommentarer
Postat av: vicky

Jag har alltid dåligt samvete om nån av hästarna får vila 2 dagar i rad! Nu när jag jobbar nästan heltid och har Benjamin med mej när jag är ledig försöker jag rida en om dagen så dom går varannan dag. Nån dag i veckan rider RulleTherese Carismo, känns som han behöver gå nån dag mer. Svårt att hinna allt! Vart har du fått jobb?

2011-10-03 @ 22:27:41
Postat av: Maria

Tyckte jag såg en "spökryttare" i mörkret i Östnor i går =). Sommaren är en härlig tid att rida men brukar bli vila ändå dels för att jag själv vill ha semester och att det är svårt att jobba en häst utan så mkt motor när det är varmt och jag inte vågar ge så mycket kraftfoder när hon går på gräs. Flugorna och knotten kan oxå ställa till det, så på det viset tycker jag det kan vara lättare att rida på vintern. Sen blir det nog 1-2 veckors vila där i december-januari. Nina träning nästa helg?

2011-10-05 @ 20:48:30
URL: http://lillymia.blogg.se/

Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0