Planera ditt ridpass och glöm inte framridningen!

Den kategori här på bloggen som jag kallar "Tips från coachen" blir verkligen dåligt uppdaterad, tycker ni inte det? Var själv in och kollade lite där (kolla in kategorin i vänsterspalten) och såg att även om det är ganska få inlägg så har tipsen som jag delat ut blivit ganska uppskattade! I vilket fall har de som lämnat kommentarer enbart varit positiva! Därför ska jag försöka att tipsa på lite mera! Är det någonting speciellt som NI tycker att jag ska ta upp så var inte rädda att säga till! =) Jag svarar efter bästa förmåga!

Denna gång tänkte jag ta upp vikten av att planera ridpasset. Nu kan ju hästen kännas väldigt olika från gång till gång men jag brukar tänka såhär: OM alla grunderna sitter så ska jag träna på förvänd galopp/skolor/byten/eller vad det nu kan vara, idag. Arbetet med grunderna får dock aldrig glömmas bort, det går inte att "fuska" i ridning... Anledningen till att jag bestämmer innan vad jag ska träna på kan helt enkelt vara att det är en rörelse som står på tur i utbildningen. Till exempel öppnor för att de är samlande och lösgörande och hjälper till när jag vill få upp formen. Det kan också vara något som man vet behöver extra finslipning. Kanske är det fokus på programdelar då man har en tävling nära förestående. Tränaren kan också ha gett en läxa som man ska träna på inför nästa träningstillfälle för denne.

Upplägget som jag har ser ganska lika ut varje träningspass, för mig och den häst jag sitter på:

1) Framskrittning - Jag skrittar alltid fram hästen på lång tygel (alternativt halvlång om den är väldigt på hugget). Helst minst 10 minuter.

2) Kortar upp tyglarna - När jag kortar upp tyglarna försöker jag tänka på att aldrig försöka "få ihop hästen" genom att börja trixa och greja, böja och joxa (kan vara svårt ibland men ju mer medveten jag är om detta och verkligen tänker på att vara stilla och stadig desto bättre brukar det gå, speciellt på hästar som jag ridit en del som är vana vid denna ridstil). Mjuk, stadig hand och använd skänklarna och sätet för att få fram hästen, vill ju att hästen ska gå fram till bettet, inte att jag har dragit ihop hästen.

3) Trav - även om jag inte tycker att hästen är helt framme till bettet brukar jag börja trava under lättridning (hästen är ju långt ifrån uppvärmd än, det tar minst 20 minuter innan man kan räkna med att en häst är "igång"). Jag brukar alltid börja med trav på fyrkantsspåret. Dels för att det är snällare mot den ännu ej helt uppvärmda hästen, men även för att känna att hästen är rak. Nästa steg är givetvis att få hästen att följa med när du svänger och i början kan det räcka med hörnpasseringar och några varv på en stor volt. Serpentiner är också väldigt bra!

4) Galopp - När hästen känns ok på punkt 2 brukar jag lägga in galopp, fortfarande med fokus uppvärmning. Återigen gärna på fyrkanten, alternativt växla med några varv på stora volten. Fokus att få hästen att gå fram till handen, vara lika på båda tyglar, följa vändande hjälper.

5) Skrittpaus - Glöm inte återhämtning under passets gång! Först nu brukar jag känna mig nöjd med framridningen och känna att hästen är helt "varm i pälsen". Tiden som passerat från att jag suttit upp är ofta 20-30 minuter.

6) Arbete - Nu börjar "det riktiga" jobbet! Kanske är fokus samling för dagen, eller/och kanske förvänd galopp? Kanske fungerade inte grunderna så bra som jag önskat så att jag istället för att fortsätta med rörelser fortsätter med grundjobb. Sedan kan visserligen en del rörelser vara lösgörande vilket gör att de läggs in ändå men fokus ligger då trots allt vid grundjobb.

7) Nerjoggning - Efter att jag växlat lite hårdare jobb med skrittpauser återgår jag till lättridning och brukar försöka att lägga ner hästen i en något lägre form (även om jag kom på nu att jag kanske har fuskat lite gällande formen på slutet, minnesanteckning till mig själv: ännu lägre form som avslutning!). Ibland lägger jag även in lite galopp här i den riktigt låga formen. (Den låga formen kan man givetvis lägga in när som helst under träningspasset, men som avslutning är det alltid den lägre formen som gäller).

8) Avskrittning - Är jag i ridhus hoppar jag alltid av hästen och leder den ca 10 minuter innan jag tar in den i stallet. Ute sitter jag oftast på men samma sak gäller, lång tygel.

OBS: När som helst under passet kan det vara bra att lägga in övergångar och tempoväxlingar men tänk på att det inte går att kräva exempelvis ökad trav i början av ett pass, vänta tills att hästen är ordentligt uppvärmd och "med på noterna"! 

(Med grundjobb menar jag att hästen ligger fint mellan hand och skänkel, jobbar genom hela kroppen, är bra i övergångar och tempoväxlingar, är rak och jämn på rakt spår och mjuk, formad och följsam på böjt spår.)

Ja, det var nog det! Så ser mitt upplägg ut! Fördelarna som jag ser det är att ridningen blir konsekvent, att hästen alltid blir ordentligt uppvärmd samt att man alltid har ett konkret mål med varje träningspass vilket leder utvecklingen framåt.

Har NI ett annat upplägg? Berätta gärna!

Kommentarer
Postat av: Maria

Precis så tycker jag man lägger upp ett bra ridpass! Efteranmäl dig till leksand, perfa nu när du kan ladda hela veckan! Du får ta med tyris & mormor:)

2011-05-24 @ 23:05:59
URL: http://lillymia.blogg.se/
Postat av: agnes

detta hjälpte mig otroligt mycket, ska nämligen börja rida en hannoveranare om ca en vecka, tänkte att de kommande veckorna ska bestå av några skogsturer och pass på ridbanan där jag jobbar med just grund arbetet så att vi bygger upp ett förtroende, hur tycker du det låter? :) Sedan undrar jag också om du har några tips på hur man får hästen i en högre form? Jättetacksam för svar! ha det fint och tack för ett bra inlägg!

2011-08-23 @ 22:58:28

Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0