Hästdagar!

Vilka härliga, hästiga dagar jag har haft! Igår var jag tillbaka på ridklubben (det var längesedan jag var där innan igår, förutom då jag själv ridit lektion i ridhuset då) för att ha ett par lektioner. Det var riktigt roligt, hade så gulliga elever!

Idag har jag varit och ridit Wadesch. Då det blåste som bara den ute och då det med jämna mellanrum rasade snö från ridhustaket hade jag mina aningar att W skulle vara dryg och på tårna idag. Jag hade dock fel för hon var kanonfin att rida! Visst var hon lite fundersam över att det lät lite här och där i ridhuset men hon var ändå väldigt mjuk och uppmärksam på mig! Fick ett superfint stöd i handen och hon skummade som bara den i munnen. När hon är så fin går det även att rida mer rörelser på henne, blev några öppnor och slutor i traven och i galoppen la jag in förvänd. Hon har lite svårt för den förvända, speciellt i ena galoppen, men jag har märkt att när vi får till det blir hon super efteråt. Väldigt lösgjord och luftig galopp! Jag har också kommit på att jag får vara lite försiktig med framåtdrivningen i början av passen, om jag istället fokuserar på halvhalter och att få henne lugn, mjuk och med mig blir det så mycket lättare att ur det rida henne mer framåt i en luftig och lösgjord trav! Missförstå mig inte nu, jag sitter inte och bromsar och halvhalter och övergångar kräver också drivning framåt... Men när hon väl känns riktigt lösgjord blir det lättare att ur det få fram en aktivare trav med lite mer tempo. Det gäller dock att vara noga med att verkligen rida ordentligt framåt när läget blir det rätta så att det inte blir "fisridning", om ni förstår hur jag menar... =) Det är alltid en balans det här med dressyr... Idag kändes det hur som helst som att även jag gjorde bra ifrån mig så jag får väl klappa även mig själv lite på axeln idag! Wadesch fick också många klappar idag!

Nu ska jag ladda om! Det är ju Vasalopp som gäller här i Mora (nej nej nej, jag ska inte åka) och med det blir det lite mer festligheter här mot vad vi är vana vid. Därför tänkte jag passa på att gå på festtältet ikväll där Eldkvarn ska spela. Det ska bli skoj!

Kommentarer

Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0