Ny vecka, nya tag!

Vid ett dåligt tävlingsresultat är det lätt att säga att man borde fått högre poäng, domaren var inte på vår sida etc, etc... Även om jag var besviken i fredags och tyckte att det kanske var lite väl hårt dömt för en lokal LB så förstår jag ändå kritiken, tar den till mig och jobbar istället vidare mot nya mål!

Fick trots allt en liten aha-upplevelse och det gäller att jag måste få bättre kontroll på henne! Jag har tänkt mycket på lösgjordhet och att sätta tryck i henne för att få fram hennes fina kvalitéer men faktum är att hon kanske ännu inte orkar med så mycket tryck och blir då istället lite flamsig och spänd. Om jag istället koncentrerar mig på att få henne lydigare och stadigare i en lägre form så kan jag istället ur det jobba upp trycket och formen så småningom när det känns att hon orkar med det! Det finns inga genvägar!

Trots två dagars vila kändes det ändå som att hon var med mig igår när jag jobbade henne i ridhuset. Bättre form än tidigare och väldigt fint på bettet. Hon var lite stel efter vilan, inga konstigheter, men jobbade på i lite kortare steglängd (mer åt ponnytrav om ni förstår hur jag menar) och i galoppen jobbade jag med att hon skulle bibehålla formen och jobba lugnt och stadigt. Får inte glömma bort att rida framåt också såklart men känns ändå som att vi är på rätt väg! Ska fortsätta idag!


Kommentarer
Postat av: Marit

Ja det är bara att ta nya tag och ta till sig det domarna ser...:) Jag kommer inte att åka till Falun, funderar däremot på Orsa och Vansbro men vi får se vad det blir... Det är bara för oss att kämpa på och ut och få lite tävlingsrutin oxå, tyvärr fungerar det ju inte ofta lika bra inne på banan som på träning... :) Kul att du har en häst med energi det är ju bara positivt när ni klättrar i klasserna. Kram

2011-08-16 @ 22:49:19
Postat av: Maria

Det är alltid så hög nivå på ekipagen på tävlingarna I malung så jag kan hålla med dig om att d känns som man blir rätt hårt bedömd för att rida LB-typ att det känns som man aldrig kommer kunna avancera I klasserna. Men som sagt det är bara att ta till sig av kritiken & kämpa vidare! Ang nästa inlägg om att analysera-jag är lika dan & det gör mig galen ibland ha ha men tror oxå det är en styrka för att kunna komma vidare fast man inte rider för tränare varje vecka. Kramiz

2011-08-17 @ 22:44:22
URL: http://lillymia.blogg.se/

Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0