Hårdträning!

Just nu känns det som att jag och Wadesch ligger inne i en period av hårdträning! Jag är inte van att rida så ofta (nuförtiden) och Wadesch är visserligen väldigt vältränad men är mer van vid hoppträning. Nu ligger fokus på mer styrketräning på backen och det är nog allt lite jobbigt även för henne! Idag kändes hon riktigt bra, ett tag, sedan blev det lite kämpigt. Kan beskriva passet för er... 

Ganska tidigt under passet kändes hon med mig och fin! Gjorde några uppridningar med halt från galopp och det gick ganska bra. Det blir lite mer samling i galoppen då och hon tyckte nog att det var lite jobbigt för efter några helt ok uppridningar började det kännas som att hon jagade upp sig lite men då avbröt jag bara och fortsatte istället med annat jobb. Började med att rida sidvärtsrörelser i traven. Flöt på otroligt fint i ena varvet och det kändes som att hon lyfte fram! Red även några överdrivet tvära skänkelvikningar och detta gick också bra. När jag red ur det kändes hon otroligt fin! När jag gick över i andra varvet blev nog dock pressen lite för stor. Helt plötsligt var det spöken i skogen och allt möjligt runt ridbanan blev plötsligt farligt! Det blev svårt att komma åt henne i sidvärtsrörelserna men jag kämpade på så gott jag kunde och det blev bättre och bättre. Avslutade efter en stund med lättridning och då kändes hon fin igen! 

Ibland är det svårt att veta hur mycket man ska pressa och hur mycket man ska kräva. Det går ju inte att rida helt kravlöst i evigheter, då kommer man ju ingenstans... Men vill heller inte pressa för mycket... Tror ändå att det var ett ok pass idag, klart ändå att hon protesterar på något sätt om det tar emot lite... Men det känns också som att hon blir taggad av att få lov att ta i, vilket leder till att hon tar i för mycket och blir då istället lite uppjagad och flamsig. Förstår ni vad jag menar eller låter det knasigt? Blir i vilket fall två lugnare dagar nu. Uteritt i morgon och vila på onsdag är planen!   

Börjar bli sugen på att rida för tränare igen också, alltid bra att checka av och få lite tips! Någon som vet när det är Göran- eller Ninaträning härnäst?

Kommentarer

Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0