Lyckat pass på Reggie

Igår förmiddag åkte jag och Tyra till Bonäs. När vi kom fram stod Reggie sadlad, tränsad och klar! Lyx! Så det var bara att bädda ner Tyra i vagnen, överlämna henne till Elmer och sedan sitta upp. Skrittade en liten runda i skogen innan jag styrde in i det som börjar likna en paddock! Superbra att de äntligen får en ridbana även om underlaget än så länge var något tungt på sina ställen. Men det blir nog bra! Väl där började jag efter några uppvärmningsvarv att "störa" Reggie lite i hennes "komfortzon" (hon trivs väldigt bra i en lite lägre form där hon gärna lägger sig av sig självt). Lite småsur blev hon kanske i början men efter en stund kändes hon jättefin! Jobbade upp henne i formen och jobbade på samlingen i både trav och galopp och hon tog det jättebra! Så bra att jag även provade några korta, korta steg i traven (mot tramp). Det blev lite jobbigt och lite missförstånd men efter ett par försök gick det helt klart åt rätt håll! Jobbade även några framdelsvändningar (för övrigt väldigt bra lösgörande arbete oavsett utbildningsståndpunkt) där hon gärna ville dyka lite och trycka ut bogen istället för att bara ligga kvar och kliva undan. Fick även vara noggrann i alla hörnpasseringar så att hon låg kvar på yttertygeln och formade sig runt innerhjälperna. (Även hörnpasseringar är otroligt bra att träna på. Man rider dem varje pass på en ridbana men tänker man alltid på att hästen ligger rätt i dem?? Det borde man göra vid varje hörnpassering!). Avslutade med en lägre form och ett lite friskare tempo. Det var jättekul att rida Reggie och det märks att Elmer och Maria jobbat på bra med henne! Tidigare hade det aldrig gått att sitta och jobba henne på det sätt som jag gjorde nu, nu börjar det verkligen gå att rida "på riktigt" på henne! Om ni förstår hur jag menar? =)

Tyra och Elmer stod såklart vid sidan och tittade på och Tyra var på ett riktigt bra humör när vi kom in i stallet så hon verkade verkligen ha trivts bra i Elmers sällskap! Tyra fick såklart hälsa och klappa på Reggie. Hon fick även sitta på henne (jag höll givetvis i så oroa er inte) vilket verkade uppskattas enormt! Ryttarinna på G! =)

En mycket trevlig förmiddag! Det är så roligt att rida!!



Trevlig helg på er!


Kommentarer
Postat av: Marit

Vilken söt ryttarinna!!! Hon ser mycket nöjd ut på hästryggen:)

2010-10-15 @ 18:40:50
URL: http://dressyrwelsh.zoomin.se
Postat av: Maria

Vilken söt och glad ryttarinna! Kanon att du jobbade henne lite extra, hon kändes jättefin idag när jag red! Rid gärna fler gånger:) trevlig helg!

2010-10-15 @ 19:35:10
Postat av: Emma

Hon ser verkligen nöjd & glad ut på hästryggen. Blir nog en ponny sen ska du se. ;)



Kramis

2010-10-18 @ 21:29:46
URL: http://spirans.blogg.se/
Postat av: Jessica

Marit: Hon var mycket nöjd. =) Kommer nog att få följa fler gånger så att hon får känna på hästatmosfären inför det som komma skall... ; ) Kram



Maria: Vad KUL! Sitter gärna upp snart igen! =) Kram



Emma: Jag hoppas på det! =) Kram

2010-10-23 @ 13:25:04

Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0