Hur fungerar erat ridhussystem?

Oj, oj, oj vilken skillnad det var på passet igår med Wadesch och passet i förrgår! Hon var lite spänd och laddad som vanligt i börjat av passet men ganska snart började hon jobba på riktigt bra! Öppnor, skänkelvikningar och förvänd galopp tränades det bland annat på. Mot slutet av passet kändes hon riktigt fin i traven så jag passade på att överdriva lite när jag växlade steglängd; så korta steg som det var möjligt och sen långa steg i ett par ökningar. Det känns som att hon har börjat röra på sig mer genom hela kroppen. Det är dock lite svårt att veta exakt, hade nog behövt någon från backen som kommenterat... Kanske får bli en träning till snart! Är också supersugen på att rida för Göran, ska ta tag i det nästa termin (om han fortsätter att komma då, det hoppas jag verkligen).

Nu måste jag ställa en fråga till er som läser. Hur fungerar erat ridhussystem? Med bokningar och nyttjanderätt osv? Här i Mora ska man göra någon slags omorganisation. Mora Ridklubb är de som har haft nyttjanderätten på den superfina ridanläggningen. För att få rida i ridhuset har man behövt avlägga anläggningsavgift till Mora Ridklubb, man har då fått rida närsomhelst då ridhuset inte varit bokat. Anläggningsavgiften har då varit 1500 kr/år på första hästen, sedan 500 kr/år för andrahästen och 200 kr per år och häst om man har ännu flera. Det har även gått att boka hela ridhuset som privatperson eller som förening/organisation. Bokningsavgiften har då varit 100 kr/tim för medlemmar för halva ridhuset (det är ett stort ridhus), 200 kr/tim för icke hästrelaterade intressenter.  Nu är det dock ett nystartat Hästcenter som ska ta över anläggningen vilket betyder att alla, även ridklubben måste boka av dem för att få komma in i ridhuset. Kostnaden är då 300 kr/tim. Samma sak gäller för alla privatpersoner eller andra föreningar... Som privatperson kan man dock ansluta sig till någon förening som kommer att ha bokade tider i ridhuset och på så sätt kan ju flera dela på kostnaden för bokningen. Dock kan det ju vara svårt att ta sig in i ridhuset de tider som passar en själv, man måste ju då anpassa sig till de tider som är bokade av den förening som man är med i... Kanske gynnar det här systemet vissa grupper av ridande, kanske att fler kommer att nyttja ridhuset, vad vet jag. Men privatryttare och dressyrryttare (som är väldigt få att dela på ridhusavgiften om man tar dit en tränare) kan det bli väldigt dyrt/svårtillgängligt för om jag har förstått det hela rätt. Likaså kommer ridklubben att få minskade intäkter...

Jag hoppas att jag beskrivit systemet rätt, annars får mer insatta som läser detta rätta mig! Jag rider till vardags i ett annat ridhus och är inte direkt berörd av detta (mer än om jag vill vara med på träningar i ridhuset framöver). Jag har inte varit med på några möten angående detta så återigen, rätta mig om jag har fel i något. Jag har försökt att hålla mig neutral i frågan men det är lite svårt, kan säga att många här är väldigt skeptiska till detta nya system. Nu åter till min fråga: Hur fungerar erat ridhussystem? Är det någon som har liknande system som det jag just beskrivit på eran anläggning? Vad tycker ni om detta? Fördelar? Nackdelar?

Kommentarer
Postat av: vicky

ingen kommentar...............

2010-12-16 @ 20:04:58
Postat av: Marit

Roligt att det går framåt med W!! Rid för Nina nån gång!



Låter konstigt med erat nya ridhussystem, hoppas det kommer att fungera. Tur att du har ett annat ridhus du kan vara i. Vi betalar 1000 kr för första hästen och 700 kr för andra /år. Ridskolans aktiviter går ju alltid först, men jobbar man såsom jag gör så kan man utnyttja ridhuset nästan när man vill. Är inte så mycket aktiviteter där mellan 07-16. På kvällstid är det svårare för då är det lektioner. Vi har ju stor fördel med isolerat och uppvärmt ridhus:) Nackdelen är dock att det bara är 20x40... tänkt vad ett full långt ridhus hade varit bra!! Vi kunde ha haft fler tävlingar och vi tälingsekipage hade haft möjlighet att få rida på lång banan vilket är gaska stor skillnad :) Nåja på sommaren har vi ju oxå tillgång till vår jättestora fina utebana. Finns inget annat ridhus här i närheten så jag hoppas att det inte blir några konstigheter framöver hos oss. Annars får vi väl åka till K.A:s privata fina ridhus i Äppelbo, men då blir det ju en resa på 4-5 mil enkel resa...

2010-12-16 @ 23:19:50
URL: http://dressyrwelsh.zoomin.se
Postat av: stin

Hej

Ja du jag har försökt att få nå svar på hur detta nya bokningssystem skall fungara jag prata med kommun och dom insatta flera gånger o försökt förklara att jag inte tror på detta system men men va hjäler det dom säger att det kommer vara fullbokat hela tiden för oss som vill träna o rida dressyr blir det dock värre jag kommer inte ha råd att träna för Göran framöver för vi är ju bara två som skall dela på 300:- om det är hoppträning o 6 st är det ju en helt annan femma. Jag känner att jag kommer avvakta lite så ser hur det går tills dess får jag rida i skogen och åka till Tin Kram P.s kul att du är på G igen

2010-12-17 @ 12:11:17
Postat av: Aramis - En dressyrblogg

Låter ju supermärkligt! Aldrig hört talas om något liknande... Vi har ett privat ridhus vilket innebär att vi bokar ridhuset "gratis" om vi vill ha det för oss själva. Jag är på så sätt väldigt glad över att inte stå vid en större anläggning. Hoppas du får mer klarhet i saken. Många kramar

2010-12-17 @ 15:58:14
URL: http://aramise.bloggagratis.se
Postat av: Susanna

Har inte bokat tid än men blir efter nyår. Eller i mellandagarna om kliniken är öppen då.

2010-12-17 @ 17:24:50
URL: http://supersus.blogg.se/
Postat av: Camilla

vi betalar 1000 kr per år och då rider jag med alla mina hästar inne i vårat ridhus, det har jag alltid gjort:)

2010-12-23 @ 22:46:32

Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0