Med på noterna!

Idag har jag haft ett ridpass med Rerra. Ett riktigt bra pass! Kändes inte som att det var samma häst som den jag började rida för ett tag sedan så någonting måste ha hänt! Antingen har någon polett ramlat ner, eller någon spänning lossnat eller så har hon helt enkelt börja tycka att det är ok att jag sitter däruppe för idag var hon riktigt med på noterna! Jag skrev tidigare att det är grundjobb som gäller på henne och det stämmer. Men hon är bra igång så när hon väl känns mjuk och loss går det även att trimma på lite rörelser. Idag blev det bland annat några öppnor i trav och ett par byten (vilket hon har väldigt lätt för). För övrigt är byten väldigt lösgörande men jag rekomenderar det endast på hästen som redan kan byta, att börja träna byten för första gången på en häst som inte är lösgjord är inte samma sak! Måste också säga att även om ridning verkligen är bra träning är det inte lika ansträngande att rida när hästen är lösgjord och utan motstånd så idag är jag inte lika färdig som igår! Sen är det såklart skillnad från häst till häst, speciellt vad gäller att sitta i traven! Vissa hästar är hur lätta att sitta på som helst medan andra är mer "skumpiga" vilket är betydligt mer ansträngande men det där visste ni redan... =) Nu håller jag tummarna att det går bra för Tin och Rerra när de ska vara med på clinic för Peter Eriksson!

Är det inte lite lustigt, jag har sagt ifrån mig en häst för att jag inte tyckte att jag hann med riktigt men nu har jag två hästar att rida på! Men det känns jättekul hur som helst och det här upplägget är betydligt mindre tidskrävande - jag kommer och sitter upp på en häst som är iordninggjord och jag slipper allt arbete runtomkring (vilket jag egentligen inte har någonting emot men som är väldigt tidskrävande). Perfekt!

Apropå "med på noterna", bjuder på lite bra musik (vilken i övrigt inte har någonting med inlägget att göra)! Ha det gott alla hästvänner! 


Kommentarer
Postat av: vicky

då har vi snart ett dressyrlag igen då!!

2010-08-09 @ 22:03:22
Postat av: Maria

Härligt att höra att du är tillbaka i sadeln! och x2 dessutom! I fel stall bara...=)

2010-08-11 @ 19:51:01
URL: http://lillymia.blogg.se/
Postat av: Jessica

Vicky: Ja, till våren kanske jag vågar mig ut på någon av hästarna, vi får se! =)



Maria: Kommer nog till Bonäs och rider någon dag också! Vill gärna sitta på både Mirre och Reggie! Saknar stallet lite men jag vet ju att jag inte hade hunnit med som det är just nu... Men hör av dig om ni behöver hjälp någon dag! =)

2010-08-11 @ 22:28:24

Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0