Två steg fram...

... och ett tillbaka. Eller var det två tillbaka?

Idag stod ridning på schemat med Silvia. Tyckte att hon verkade vara på ett riktigt bra humör i stallgången, såg lugn och tillfreds ut. Det gick även bra när jag kom ut och drog åt sadelgjorden, hade ner stigbyglarna och longerade. Lite pigg kanske, tydligen kom hon på vid senaste passet att galopp var en rolig gångart! Hon rusade dock inte utan höll sig ändå ganska lugn. Men sen, när det var dags för förberedelserna innan uppsittning, då blev hon spänd som en fjäder! Bara jag petade på henne hoppade hon till! Därför gick vi tillbaka lite i träningen idag. Jag gick en stund bredvid henne och höll i tyglarna (min medhjälpare ledde henne), och så försökte jag klappa henne ibland och röra stigbyglarna ibland. Efter en stund började hon faktiskt att slappna av lite. Då blev det hängning några gånger, mest för att jag skulle ta mig upp och ner på henne. Upp gick bra men avsittningarna var tydligen väldigt läskiga idag! Efter några gånger gick dock även detta bra och då avslutade vi passet. Känns bättre att backa tillbaka vid behov istället för att forcera! Nu hoppas jag att det kommer gå bättre nästa gång så att jag i alla fall kommer upp på henne igen.

Tusan, det är inte lätt det här med unghästar och inridning alltså! Speciellt inte när man har en häst som är på tårna! Men den där känsligheten hoppas jag att den kommer bra till pass senare, när det blir riktig ridning!

Nu får hon tänka över allt vi jobbat på några dagar så tar vi nya tag sen!


Tror ni att det kommer bli en stalltjej? Eller, det är hon väl redan! =)


Kommentarer
Postat av: Aramis - En dressyrblogg

Jag är övertygad om att du kommer ha enorm glädje av nerven senare, det gäller bara att hästarna förvlatar den väl och på rätt sätt... Annars kan nerv ställa till det också :o) Lycka till! Kramar

2010-05-04 @ 14:18:45
URL: http://aramise.bloggagratis.se
Postat av: Jessica

Aramis: Jag tror faktiskt också att den kommer att komma väl till användning senare. Mamma Reginas nerv var väl lite väl på gränsen men jag har en känsla av att Silvias nerv kommer att ligga på rätt sida! =) Tack för lycka till! Kram

2010-05-06 @ 20:35:16

Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0