Ridturen med Mirre...

Igår blev det som sagt ett ridpass på Mirre. Det var så kul att sitta på en häst igen och Mirre känner jag mig verkligen hemma på. Innan funderade jag lite på hur det skulle gå med magen: Skulle jag komma upp? Skulle jag komma ner? =) Skulle det vara svårt att trava/galoppera? Allt gick dock hur bra som helst! Upp kom jag utan större problem. Ner kom jag också när jag ridit klart. Det var lite trixigare men innebar ändå inga större problem. =) Själva ridpasset fungerade även över förväntan! Jag kände att jag kunde rida i princip som vanligt. Jobbade honom i både trav och galopp och under både lättridning och nedsittning.

Började passet med skritt på lång tygel ca. 15 min. Mirre är en stor häst som behöver lite tid på sig för att komma igång så att skritta honom ordentligt innan man kortar tyglarna ser jag som en bra början. Sedan kortade jag upp tyglarna, jobbade honom en stund i skritten och sedan övergick jag till trav under lättridning. I början hade jag inga större krav på honom men jag jobbade ändå med att han skulle ta lika stöd på båda tyglarna. Hans "svaghet" sitter i hö bak vilket generar att han gärna trycker sig något till vänster, så man får passa vänster bog hela tiden och passa att man inte själv fastnar i vänsterhanden. Vänsterslutor och högeröppnor brukar vara det som får honom mest mjuk och eftergiven då dessa sätter lite mer press på att han ska få under sig höger bak. Men i början hoppar jag sådana rörelser tills han blivit varm. Han låg på lite i handen och var ngt långsam bak i början så jag jobbade med att få honom "bort från handen", eller snarare att få honom "fram till handen" med en bättre bjudning. (Med bjudning menar jag då inte om han är pigg eller inte utan hur bra han ligger i handen/tar i genom hela kroppen) Efter lite övergångar och tempoväxlingar kändes han dock mycket bättre så då började jag lägga in lite skolor. Därefter blev det jobb i galoppen, samlad galopp, några fattningar, sedan avslutades galoppen uppför en liten backe. Hehe, han tog i väldigt bra där kan jag väl lugnt säga! La ner honom i traven på slutet (låter alltid hästarna avsluta i en lägre form!) och då kändes han jättefin! Travade på bra, jämn i handen, jämn rytm, mjuk och fin!

Vad kul det är med dressyr!! Detta pass körde vi på sandvägarna ute och det fungerade alldeles utmärkt att ha ett dressyrpass i skogen!!

Ska rida honom igen på måndag, ser fram emot det!!

Suddig bild på Mirre efter träningspasset. Försökte få honom att stå lite fint med böjd hals men han stod mest som han gör på bilden. Ville ha gooodis!!


Kommentarer
Postat av: Emma

Vilken mysig tur det låter som att ni fick- kul! Vad bra att magen tog sig upp oxå- hihi :)



Kram

2009-09-12 @ 21:09:33
URL: http://spirans.blogg.se/
Postat av: marit

Roligt att det gick bra att rida med magen och att du får låna Mirre emellanåt! Ja visst är det underbart att kunna rida ett bra dressyrpass i skogen!!! :)

2009-09-13 @ 13:40:12
URL: http://dressyrwelsh.zoomin.se
Postat av: Jessica

Emma: Det var verkligen jättekul! Ser fram emot dagens ridtur nu! =) Sen får vi se hur länge jag och magen pallar med, men än så länge går det bra! =) Kram kram



Marit: Det är verkligen super att jag får låna Mirre! Han är så snäll och jag tycker att det är superkul att rida honom! =) Han passar utmärkt att arbeta på skogsvägarna!!! Kram

2009-09-14 @ 14:43:32

Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0