Dagens pass för Göran...

... gick både lite upp och ner.

Det började riktigt bra! Tyckte att jag hade henne ganska bra i handen! Fick börja med några övergångar skritt-halt-skritt vilket fungerade bra. Sedan fortsatte vi i trav och även där blev det några övergångar trav-skritt-trav. Fick instruktionen att vänta med avsaktningen tills hon väntade på mig och kändes redo för en avsaktning, detta oavsett om det tog 1 steg, 5 steg eller 50 steg. Det viktiga var att avsaktningen blev bra!

Gick sedan över till skritt igen där vi fick flytta som framdelsvändning i hörnen. Fokus var att hon skulle ta sidförande skänkel. Det är i det läget som jag känner att ett par sporrar eller ett spö hade varit bra. Nu hade jag inte det idag men efter att hon motat lite så gick det ändå bättre och bättre! Fortsatte sedan med samma tänk i traven för att efter en stund jobba ut efter långsidan i öppnatanke. Fick jag till bara ett par bra steg så tyckte Göran att jag skulle vara nöjd och det fick jag! Växlade med att även lägga in volter. Fram tills detta kändes hon bra!

Dock så började hon ungefär här böka lite i munnen så jag stannade så att Göran kunde kolla om hon lagt tungan över, vilket hon hade. Han rättade till det och hissade upp bettet på båda sidor. Passade här även på att ta en liten skrittpaus. När jag åter kortade tyglarna så kände jag direkt att hon inte var nöjd med bettet. Hon gick emot handen och jag fick ingen bra känsla. Dock så skulle vi fortsätta med galopparbete. Fattade galopp och fick väl henne ganska ok. Då skulle jag rida på en "kringla", växla mellan rakriktning och vändande hjälper. En jättebra övning men med en irriterad Regina gick det inte så jättebra. Övergick istället till att ställa mig i lätt sits och försöka få henne att galoppera på lite mera.. Då kändes hon lite bättre. Gick över i andra varvet och fattade galopp. Styrde ut efter långsidan och hon tog bettet drog, farligt nära staketet! Tvärstannade henne och sänkte ner bettet ett hål igen. Plötsligt så gick hon åter att få kontakt med. Blev åter bättre i formen och fick henne ganska fin i galoppen!

Överlag så är jag ändå nöjd med passet. Den dåliga delen av passet hade ändå en orsak - att bettet hamnade för högt upp! Det var såklart det rätta att göra egentligen då hon lade tungan över bettet men har man ett sto så har man! Då krävs lite fjäsk ibland! Fick ändå höra många "bra där Jessica" idag! Fick även höra flera gånger att hon blivit så mycket bättre! Göran avslutade med att säga att hon blivit otroligt mycket bättre mot när han såg henne sist samt att han trodde att det skulle gå att göra häst av henne! ; ) Så det är bara att träna på! Sakta men säkert så rör det på sig åt rätt håll!


Foto: Stina Ahlenius

Kommentarer
Postat av: mia

Det är inte lätt med dessa bett... Reggie har känts bra på stången iaf. Kul att Göran såg förbättringen!

Kramiz

2009-05-16 @ 14:03:59
URL: http://lillymia.blogg.se/
Postat av: Marit

Vad skönt att det går åt rätt håll och att Göran är nöjd med förbättringen! Kram

2009-05-16 @ 19:29:04
URL: http://dressyrwelsh.zoomin.se
Postat av: Natalja

Det verkar vara en känslig tjej den där Regina. Snart har du fått kontoll på känsligheten och då kommer du uppskatta den istället : )



Så roligt att läsa att det går framåt för er, fortsätt så!!



Kramis

2009-05-17 @ 21:18:23
URL: http://latin.bloggagratis.se

Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0