Regina - the horse!

Idag blev det ett dressyrpass i ridhuset med Regina. Det gick riktigt bra idag! Började med att jobba en bra stund i skritt (inspirerad av clinicen på Tullstorp). Sedan när jag började trava så fick hon gå på utan att jag påverkade alltför mycket. Det blir då lite övertempo men jag vill undvika att sitta och bromsa, lägger hellre in en volt eller ett litet fyrkantsspår för att bromsa upp istället för att sitta och bromsa med handen i början. Jag försöker även att få igenom små halvhalter men grundtanken är ridning med eftergift. Sedan satte jag mig ner en liten stund i båda varven (något som inte gått överhuvudtaget tidigare i traven!) och jag tränade på att få henne att ta korta lugna steg, något som hon tycker är jättejobbigt. Struntade lite i vart hon hade huvudet då och försökte bara få henne att vänta och att söka sig neråt med eftergift! Gick riktigt bra och inga protester! Avslutade med lite galopp i båda varven och där kändes hon riktigt fin, även om det var något övertempo.

Det är svårt att förklara hur Regina är för er som inte vet. Hon är väldigt speciell och den absolut svåraste hästen som jag ridit. Eftersom hon är i princip outbildad trots sina 8 år så är det mycket som måste göras från början. Dock så har hon varit hos en hoppryttare i ca. 8 månader men den formen som hon hade när hon kom tillbaka har jag jobbat hårt med att "forma om". Jag jobbar med att få henne att arbeta mer med ryggen och att få henne i en lägre form med bättre eftergift. Men hon är otroligt "på hugget", (jag har aldrig sporrar och har spö endast vid ett fåtal tillfällen), och turboväxeln är i jämt! Så det är svårt att få henne "att vänta". Men det känns som att det går åt rätt håll och självklart så hoppas jag att hennes energi och känslighet kommer att vändas till något positivt så småningom.

Jag känner mig så envis att det ska gå att få henne till en bra dressyrhäst så jag hoppas, hoppas, hoppas att det blir så!



Oldenburg farm
Regazzoni

Hon har ju en snygg farsa så några gener kanske har förts vidare till henne, tänker jag!!

Kommentarer
Postat av: Mia

å glöm inte fin syster:). Kul att det går framåt!

2009-03-23 @ 21:14:19
URL: http://lillymia.blogg.se/
Postat av: Natalja

Åh va roligt att så många blev inspirerade av Jan och Minnas Clinic.



2009-03-23 @ 22:02:47
URL: http://latin.bloggagratis.se
Postat av: Maria

Ja, han e ju superlik Reggie! & så ser det ut som han tittar till på något han tänker bli rädd för HI HI

2009-03-24 @ 09:22:00
URL: http://lillymia.blogg.se/
Postat av: Pernilla

Nu blev jag lite nyfiken Regina vart har du hittat henne ? Trodde det var en unghäst ! Kanske har du skrivit om det men jag är ju nybliven läsare !

2009-03-24 @ 19:08:57
URL: http://pernillaakesson.blogg.se/

Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0