Man glömmer så fort...

När jag tänker tillbaka på de  hästar som jag har ridit så är alltid första tanken på hur duktiga de var när det gick som bäst! Det är de bra minnena som man vårdar och som man vill ha kvar - inget konstigt med det...

Men det gör att jag, när jag börjar med en "ny" häst, får för mig att allt ska gå som på räls och att allt ska vara superbra från början, för de hästarna som jag haft tidigare har ju varit så duktiga....

Men om jag tänker efter lite hårdare så var exempelvis den första tiden med Totte ganska tuff. Jag fick honom inte att jobba och han smet undan arbetet konstant genom att sega sig fram och "koppla bort" mig. Efter ett tag började jag dock hitta lite knappar på honom och det gick sakta framåt. Men den riktiga vändpunkten kom först när jag flyttade ner till min tränare och red för honom 4 dagar/vecka - där kan man snacka resultat! Totte hade startat en medelsvår när jag köpte honom så han var ganska välutbildad, men jag däremot kom direkt från c-ponny och hade inte så mycket koll... Men efter alla år av träning så lärde jag mig massor och han gick St:Georges (och vi slipade på rörelser som piaff, passage, byten i varje - sådant som jag bara drömt att få träna på!) när vi slutade...

Med Mirre var inte allt så lätt heller... En helt outbildad bamsehäst. I början när vi tränade "dressyr" så var enda sättet för mig att orka hålla ihop hans galopp att galoppera på femmans växel runt fyrkantsspåret. Hade vi tur klarade vi ett varv på volten. Men när jag slutade rida honom tränade vi på piaff och galoppiruetter... Detta då efter flera år av hårt arbete, inte av att allt var kanonbra från början!

Och när jag tänker mig hur Regina var när jag började med henne i slutet på förra sommaren så måste jag nog ändå tillåta mig själv att säga att vi har kommit en liten bit på väg. Detta trots vårat uppehåll i vintras! Men det är en bit kvar att gå och jag måste vara medveten om att det tar tid! Så är det med hästar! Men om man jobbar hårt och har tålamod så brukar man få igen det!

Regina fick ett longerpass idag och hon jobbade riktigt bra! I morgon blir det ett dressyrpass! Jag jobbar på så får vi se vad som händer i framtiden!


Foto: Björn Carlsson

Kommentarer
Postat av: Stin

Hej hej kul att du kämpar på med Regina hon kan nog bli riktigt bra:)Själv är de kul å läsa att man inte är ensam om att kämpa med alla hästarna för det kräver mycket tålamod och energi lycka till MVH /Kristin Ö

2009-03-17 @ 08:05:12
Postat av: ylle

Juste ridklädsel Hörru!!!! Men gillar inte hästen den?? Hi hi...

Ja, det är väl det som är så fascinerande med ridning och hästar överhuvudtaget, man blir aldrig FÄRDIG eller FULLÄNDAD, men "Likt solen i sin bana, högt upp uti det blå, att sträva uppåt och det högsta ana, men aldrig tro sig mästare ändå.." Nåt sånt står ju på en ridhusvägg på Strömsholm, det var väl Ehrensvärd som hade diktat, och det gäller förstås fortfarande! Sträva, sträva, men ödmjukt! Lycka till!

2009-03-17 @ 10:56:26
URL: http://ponnyflickornasblogg.bloggagratis.se

Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0