Tack!

Tack så jättemycket för era grattishälsningar!! Sambon har också varit inne och läst och tagit del av era gulliga kommentarer!

Hästeriet flyter på som vanligt nu. Red ut en liten sväng igår följt av ett 20-minuters pass i en hage som har växt till sig riktigt ordentligt! Regina undrade nog varför hon skulle jobba mitt i maten! Men det gick helt ok och det var nog bra att hon fick ett litet dressyrpass inför dagens Nina-träning. Dock så har jag ett litet orosmoln för tillfället. Upptäckte för ett par dagar sedan att Regina fått en smäll på vänster bak. Antagligen blev det under vilan. Hon var inte halt när jag longerade, det syntes faktiskt ingenting, och det kändes ingenting igår när jag red. Svullnaden går ner när hon rör på sig men det är dock en svullnad innan jag ger mig iväg... Trots allt tänker jag vara med för Nina (om det nu inte ser värre ut idag), det borde ju märkas om hon inte är ok under passet och då är det bara att avbryta.

Jag har blivit lite nojjig över sådana där saker. Kommer nu berätta en historia som jag känner mig jättehemsk i... När jag hade Mirre fick han en spark på ett framben. Det blev ett litet sår och lite svullnad. Svullnaden gick dock ner efter några dagar och han var inte halt så jag körde på som vanligt (vem åker och röntgar efter varje liten blesyr om hästen inte är halt?). Var med på träningar, var till och med med på en tävling och blev placerad! Efter drygt tre veckor blev han dock jättehalt, från en dag till en annan. Åkte och kollade upp det direkt och det visade sig att han hade fått en spricka i benet där han fått smällen! Som tur var så dömde inte veterinären mig utan han sa att sprickan förmodligen var väldigt liten i början vilket gjorde att man inte kunnat ana något, men sedan hade den utvidgats under arbete. Han hade ett skräckexempel på en travare som hade varit lika, den hade tom gått ett lopp och vunnit! Sedan skulle de vända hästen på stallgången och då hade benet gått av!! Jag kände mig verkligen jättehemsk när jag förstod hur illa det kunde ha gått men jag var samtidigt tacksam över att allt, trots allt, gått bra. Mirre fick vila i tre månader och sedan var vi igång igen! 

Så, som sagt, jag blir lite nojjig. Nu tror jag inte att det ska vara så illa den här gången. Jag får klämma och trycka runt Reginas sår (som är ytligt) utan att hon reagerar och då är hon ändå en häst som känner efter (till skillnad från Mirre).

Det är inte lätt alla gånger att veta om man gör rätt eller fel! Tänk om de kunde prata! Vad mycket lättare det hade varit! Nu får man försöka tyda signaler och hoppas på att man tolkar rätt... (Eller åka och röntga efter varje liten incident...)


Kolla! Jag lyckades få in filmen! Det här är alltså från longeringspasset häromdagen. Det var lite svårt att filma samtidigt som jag longerade men såhär blev det!

Kommentarer
Postat av: Bitte

Åh vad härlig hon ser ut. Men det gör hon ju jämt i mina ögon. Önskar att jag var lika duktig som dig för Regina är verkligen en häst jag skulle ha köpt rakt av då. ;) Hoppas det inte är något allvarligt med benet och att det går bra ikväll när du rider för Nina. Ha det så bra och sköt om dig.

2009-06-23 @ 14:46:31
Postat av: Marit

Fin Regina är! Och bra filmat! Hoppas det gick bra idag på passet, Nina var på alla ekipage hemma på kursen som en igel idag så ni lär få era fiskar varma! :)

2009-06-23 @ 16:41:59
URL: http://dressyrwelsh.zoomin.se
Postat av: Jessica

Bitte: Tack, du är så snäll!!! Hoppas att det går bra med Prilla! Sköt om dig du med! Kram



Marit: Tack! Måste tyvärr erkänna att passet inte gick så bra... Du kan läsa mer om det i mitt senaste inlägg. Men jag läste att det gick bra för er! Kul! Kram kram

2009-06-23 @ 20:43:42
Postat av: Natalja

Wiii! Vilken fart hon har i traven, förstår vad du menar med fjädrar under fötterna : )



Hon är jättefin och lydig. Lyssnar bra på dig!

Kram kram

2009-06-23 @ 23:20:04
URL: http://latin.bloggagratis.se/
Postat av: Jessica

Natalja: Hihi, ja full fart blev det, spec. efter galoppen! Det var många "proooo" från min sida, hehe. Visst har hon lite fjädrar under fötterna på filmen men när jag sitter på så blir hon mindre springig (ibland) och mer "uppåt" om du förstår hur jag menar så då blir det ännu tydligare. =) Kram

2009-06-24 @ 08:13:30
Postat av: Aramis

Så kuuuul att se Regina live - äntligen :) Hon ser jättefin ut!! Så härligt rund och fin hon är i muskulaturen! Förstår att där är lite tryck i damen :) Hi hi! Vilken härlig galopp hon har! Kram kram

2009-06-24 @ 11:36:45
URL: http://aramise.bloggagratis.se
Postat av: Jessica

Aramis: Tack för snälla ord! Det tog ett tag men till slut så lyckades jag få in filmen i burken! =) Kram

2009-06-24 @ 18:30:58
Postat av: Johanna

exakt samma sak hände mig! min häst hade ett litet sår som hade läkt helt på en vecka, han var helt ren så jag red på som vanligt. efter en galopp i skogen var han dynghalt och det visade sig vara en spricka!

2009-07-13 @ 20:01:01
URL: http://rillihus.blogg.se/

Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0