Longering...

Ok, här kommer ett inlägg om longering ifall att någon är intresserad! Som jag sagt tidigare så har detta sätt att longera fungerat bra på alla hästar som jag haft (och det är väl en ganska allmänt använd metod också)!

När jag longerar en häst så använder jag följande hjälpmedel:

- Longeringsgjord
- Inspänningstyglar med gummiringar
- Longerlina
- Vanligt träns
- Longerspö (förutom på Regina, då behövs det inte...)

Jag börjar med att leda hästen utan inspänningar i ca. 10 minuter. Sedan spänner jag fast inspänningstyglarna ganska långt ner på longeringsgjorden på båda sidor. Här varierar det lite från häst till häst hur mycket jag spänner in från början och om jag spänner in lika mkt på båda sidor. En del hästar behöver lite längre inspänning i början för att man senare ska kunna spänna in dem lite mer när de värmt upp. Longerlinan spänner jag först genom bettringen och sedan till longergjorden, även denna sätter jag ganska långt ner.

När jag sedan sätter igång att longera har jag alltid målet att hästen ska gå ut på linan så att den är någorlunda sträckt. För slapp lina = hästen trycker sig inåt och går inte fram till bettet. Hur mkt man driver på är olika från häst till häst. En del behöver mer drivning för att komma igång och börja använda sina bakben medan andra till slut kommer ut på linan av egen kraft (som Regina). När hästen väl är ute på linan brukar resten ge sig lite av sig självt: innspänningstygel på yttersidan får liknande effekt som en yttertygel (vilken är väldigt viktig även i ridning, förstår inte att så många glömmer bort denna tygel!), longerlinan hjälper till att forma hästen inåt, hur mycket avgör du som longerar!

Några övningar som man kan göra när man longerar:
- Låt hästen gå som på en liten fyrkant: släpp fram den så att den går på rakt spår en bit för att sedan svänga, sedan rakt spår igen för att sedan svänga osv.
- Öka och minska volten: När du minskar volten ökar hästen belastningen på bakbenen och kliver oftast på bättre när du åter släpper ut den på större volt igen. Även bra sätt att få igenom böjningen.
- Träna övergångar.

Jag longerar alltid i max 30 minuter och jag försöker att fördela tiden jämnt mellan de båda varven. För ännu bättre effekt så gör samma sak men under tömkörning, då är det ännu lättare att reglera hästen och få den ännu  mera uppmärksam! Tänk även på att använda rösten och ge tydliga kommandon så att hästen förstår vad du vill att den ska göra. Är hästen spänd i början så brukar det oftast ge sig efter en stund om man jobbar på de övningar som jag angivit ovan. 

Longering ersätter inte ridning men är ett bra komplement om man kanske inte har möjlighet att rida eller om man vill motionera hästen på ett sätt så att man får se det fina djuret! Även bra på lite "bråkiga" eller unga hästar som man kanske vill jobba lite från backen innan man själv sätter sig i sadeln.

 
Även om underlaget är gräs på bilden så är det ingenting jag rekommenderar... En ridplan av något slag är bättre.
Här ser ni att den inre inspänningen inte gör så mkt utan det är innspänningen på yttersidan och linan som gör jobbet. 
(Bilden är från i höstas)

Kommentarer
Postat av: Marit

Precis så brukar jag oxå longera! Tycker oxå att longering är ett superbra komplement till ridning och kul att se hästarna från backen. Tyvärr är jag lite dålig på att tömköra, skulle vilja gå nån kurs i det. Har du några bra tips där?

Båda mina hästar är snoriga nu, jättetråkigt! Men det är ju sånt omväxlande väder så det är ju inte så konstigt. Bra ändå att det är nu, eftersom små valparna tar mer tid än vad jag räknat med.

Ha de! Kram kram

2009-06-04 @ 17:29:50
URL: http://dressyrwelsh.zoomin.se

Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0