Tips från coachen!

Jag tänkte ha en kategori här i bloggen som heter "Tips från coachen". Fyndigt namn va?! =) Här tänkte jag försöka tipsa er om allt möjligt som har med hästar och ridning att göra. Självklart är dessa tips saker som jag själv tillämpar och som jag tycker att man har stor nytta av då man tränar sin häst.


Mitt första tips kan låta självklart men det är verkligen superviktigt! Sätt upp mål!

Jag sätter alltid upp delmål. Sådana mål kan se ut såhär: Mitt mål är att få Regina att acceptera hjälperna och bli mer ridbar (exempelvis så ska vi klara av att rida ett LC-program). Det är ett kortsiktigt och realistiskt mål som jag faktiskt har möjlighet att uppnå. När jag känner att jag nått det målet så sätter jag upp ett nytt kortsiktigt realistiskt delmål.

Men jag sätter även alltid upp strävansmål. Ex: Om ett år så ska vi vara färdiga för att tävla LA. Sådana mål är mer långsiktiga och de behöver inte vara lika realistiska som delmålen. Har jag inte nått LA om ett år så kan jag antingen sätta upp ett nytt mål eller så kan jag "förlänga" tiden för mitt ursprungliga mål. Men det är ändå bra om det är så pass realistiskt att man någon gång i framtiden ska kunna uppfylla det.

Målen hjälper dig dels att fokusera på något som du verkligen vill göra men de fungerar även som motivation och drivkraft! 

Det var mina tips för den här gången!


Kommentarer
Postat av: Tin

Bra tips! Jag sätter som mål att i februari ut att starta 1.10 stadigt och säkert. Och att jobba med min hoppsits under vintern och rida lite mjukare och i en lättare sits för det passar Rerra bättre. Nu har jag talat om mina mål så nu måste jag ju jobba på det oxå :)Dina mål kommer du fixa galant!

2008-10-02 @ 13:11:43
URL: http://cathrineeriksson.blogg.se/
Postat av: vicky

Vilken bra idé!! När ska vi träna med småhästarna då? Passion får följa med när jag skrittar Carismo och härom dan så travade vi lite och hon tyckte det va skitkul o springa med!

2008-10-02 @ 16:37:08
URL: http://vickyp.blogg.se/

Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0