Tittiga hästar...

Eftersom jag endast har ett inlägg i kategorin Tips från coachen för tillfället så tänkte jag att det nu är dags för ett till! Nu måste jag erkänna att det egentligen inte är mitt tips, jag har faktiskt "stulit" det från Bo Tibblin.

Det handlar om tittiga hästar och om hur man ska bemöta deras tittiga beteende. En fyraårig häst som var med på träningen var just väldigt tittig. Om någon kom gående på läktaren så stannande den och tittade upp. Ett hörn i ridhuset var även väldigt farligt. Bosses tips var då: Låt hästen titta! Gå försiktigt fram till det farliga (i det här fallet det som stod i hörnet) och låt hästen nosa. Ju närmre hästen kommer det "farliga" desto bättre. Det som är farligt i hästens ögon kommer att fortsätta att vara farligt fram tills att den blivit övertygad om att så inte är fallet. Bestraffa aldrig hästen för att den tittar utan avdramatisera det hela istället! Om man bestraffar förstärks och befästs istället det tittiga beteendet då den kopplar ihop det med obehag. Det här rådet gav han som sagt gällande yngre hästar. Däremot så sa han att om man rider på en äldre, välutbildad häst så kan man kräva att hästen ska ha sådan disiplin och tillit till ryttaren så att den då istället kan koncentrara sig på ryttarens signaler. Men då måste ju hästen vara så pass rutinerad att den istället för att skygga lyssnar på ryttaren som enbart fortsätter att jobba hästen.

Det var mitt (ok då, Bosses) tips för den här gången!


Låt hästen nosa på det farliga! =)
Bildkälla


Kommentarer
Postat av: Anonym

Bra tips! jag hade bara behövt det igår då det stog en superfarlig skottkärra i ridhuset när jag red för Nina............

2008-11-12 @ 20:49:46
Postat av: Maria

Hmm tittig - Reggie e väl ett mellanting mellan 4 åringen och den rutinerade hästen... Helt klart tänktvärt!

2008-11-13 @ 22:22:53

Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0