Två lyckade pass!

Det har jag och Silvia haft igår och idag. Igår hade jag bestämt mig för att longera henne inspänd med stigbyglarna hängande och slängande. De senaste passen har hon varit lite spänd just för stigbyglarna så jag tyckte att det skulle vara bra att träna på detta. Igår brydde hon sig dock inte ett dugg. Istället var hon väldigt lugn och lyssnade jättebra! Börjar även se en utveckling av henne från backen, hon ser trevligare och trevligare ut! Kanske inte blir så tokig den där... =) Ska bara bli inriden först, sen så... Haha!

Idag var det uppsittning som stod på schemat. Tänkte lite på era råd om att inte vara för mesig (ok, ni skrev inte så men jag förstår att jag måste tänka mer framåt i utvecklingen). Jag har inga planer på att trava förrän hon har accepterat mig bättre på ryggen. Min förhoppning är att när hon väl gör det kommer resten (trav, galopp och uteritter)gå smidigare. Men däremot måste vi få en bättre kontakt så att hon förstår att allt är ok så att vi kan komma till nästa steg. Då måste jag vara säkrare i min utstrålning från ryggen, jag måste söka mer kontakt och jag måste utmana henne i vissa situationer. Hon är lite speciell (tror nog att min syster kan intyga detta och hon har ändå haft en hel del med unghästar att göra och hon har även ridit in hästar) och jag tror att det är viktigt att få henne att känna sig trygg. Men som sagt, samtidigt utmana henne genom att fortsätta även om vissa saker är "läskiga", det vill säga utmana på det stadiet vi är på nu. Vet inte om ni förstår vad jag menar men det gör jag och min medhjälpare och det är ju huvudsaken, haha! Idag tyckte jag att vi fick till en bättre kontakt och flera saker som varit lite "farliga" de senaste gångerna var helt ok! Framförallt kände jag att jag gjorde ett bättre jobb idag och det är jag glad för!

Sen tänkte jag bara skriva några rader om det här med tid. Självklart har ni rätt i att jag borde hålla på mera och ha en intensivare period. Det är bara det att jag måste ha någon som tar hand om min fyramånaders Tyra och jag måste ha en medhjälpare med mig (de gånger jag rider) och det går inte ihop alla dagar! Sen kanske jag är lite för bekväm också, haha... Men nu jobbar vi på som vi har gjort (med era råd i åtanke) så blir hon förhoppningsvis inriden förr eller senare!

Stort tack för era råd och tips!


Jag har i vilket fall en underbar ursäkt till att jag inte är i stallet mer än vad jag är! <3
Ibland får hon dock följa dit, måste lära sig i tid! ; )


Kommentarer
Postat av: vicky

jag förstår precis vad du menar med tid! att ha en medhjälpare som har tid just när man själv har och har barnvakt är inte det lättaste! Är det så att medhjälparen också ska ha barnvakt samtidigt blir det ännu svårare!

2010-05-18 @ 22:41:27

Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0