Resan till Norrköping...

Nu är vi åter hemma efter ett långväga besök hos Djurtandvårdskliniken. Det var både Regina och Reggie som hade tider bokade där så i söndags drog vi iväg mot Norrköping! Eftersom det är många mil mellan Mora och Norrköping så hade vi bestämt att vi skulle övernatta med hästarna. Ägarna hade hittat ett väldigt bra övernattningsställe som hade Bed and box i nära anslutning till kliniken. Stället var kanon och jag kan verkligen rekommendera det! Hästarna fick stå i en varsin fölbox så de hade gott om plats för att sträcka på benen! Vi fick även låna en hage där hästarna fick strosa runt och beta vilket uppskattades efter den långa resan! Själva bodde vi även bra och fick en god frukost serverad på måndagsmorgonen!

På måndagen var det då dags för tandläkarbesök. Reggie var först ut. På henne hittade de två illa nedslitna vargtänder som drogs ut. Medan det jobbades med Reggie så fick även Regina sin undersökning. Sedan tidigare hade hon en trasig tand som nu skulle fyllas. Där såg allting jättebra ut! Dock så hade ännu en tand lyckats gå sönder! Enligt Torbjörn var det dock ganska vanligt att det blev så även om han hade hoppats att det inte skulle behöva bli så nu. Men förmodligen var denna tand även lite dålig sist Regina var där och när det känts bättre efter förra besöket så har Regina börjat att tugga mer på den sidan i munnen, vilket hon förmodligen undvikit innan då det gjort ont. Detta har inneburit att trycket ökat på den förmodligen redan dåliga tanden vilket lett till att den nu gått sönder... Tur i oturen att det upptäcktes men det innebär att ännu ett besök måste till innan allt är helt bra. Så i juli åker båda hästarna ner igen, Reggie för koll av läkningen och Regina för att fixa den nya trasiga tanden. 

Jag blev verkligen imponerad över hur duktiga de var och hur proffsigt de behandlade hästarna på kliniken. Det är första gången som jag varit med dit och jag kan säga att jag vet vart jag kommer att åka med framtida hästar för tandundersökningar!!

Summering av dessa två dagar är att hästarna har skött sig strålande, "mina" hästägare är underbara och tack och lov att finns sådan bra hjälp att få!!

Några bilder:


Hästarna hade haft hökrig i transporten där de mulat varandra med hö!! Haha!

 
Törstiga hästar i transporten. Extra törstiga var de såklart på hemvägen så det blev många vattenpauser då!


Hästarna blev glada att de fick gå ut i hage. Vi fodrade med hö men Regina var mer intresserad av det gröna gräset! Denna bild är dock tagen dag nr. 2. Första dagen var det strålande solsken så då fick hästarna gå utan täcken!


Gisela som ägde gården som vi bodde på hade connemarauppfödning.

Denna lille grå hade jag kunnat tänka mig att ta med hem!!


Så fina!!


"Mina" underbara hästägare!


På gården fanns det även kattungar...


...vilken självklart uppskattades av barnen!


När vi åter var hemma i Bonäs så var det några hästar som var riktigt glada över att vara hemma!


Reggie, Regina och Silvia.


Mor och dotter.


Jag tänkte även dela med mig av några tips som jag fick på kliniken. Håll utkik!


Kommentarer
Postat av: Marit

Låter jätteproffsigt på kliniken! Ska lägga dem på minnet ifall det blir något krångel med någon häst. Helt klart värt långa resor bara det blir bra! Skulle oxå ha kunnat tänkt mig en liten connemara... du skulle ha tagit med ett par uppöver:-)

2009-05-05 @ 11:20:33
URL: http://dressyrwelsh.zoomin.se
Postat av: Jennie

Men där är ju dom! ...så det där är dina hästägare:)

Träffade dom förra veckan...målar hos deras föräldrar i Bonäs just nu...och hon själv ville ha hjälp med en liten stuga som låg i skogen strax intill föräldrarna..:P Verkade va en väldigt glad och hurtig tjej...:)

Kram kram

2009-05-05 @ 20:29:56
URL: http://jennieleee.blogg.se/
Postat av: Natalja

Undra om det är samma Torbjörn som var här nere för många många år sen. I så fall är han kanonbra!

Jag har tur, Latin har en korrekt mun och det enda som har behövts göra är en vargtand som plockades ut när han var fem år.



Kul att få följa med på er resa!

Kram

2009-05-05 @ 21:16:25
URL: http://latin.bloggagratis.se/
Postat av: Maria

Skönt att allt gick så bra! Brudarna kan allt sköta sig när de vill:)Jag har jobbat på Hagens connemara stuteri utanför Norrköping - det var väl inte där ni bodde? Löshoppa på fredag e.m?

2009-05-05 @ 22:16:30
URL: http://lillymia.blogg.se/
Postat av: Susanna

Härligt att det verkar lösa sig med tänderna på dem. Funderar på att åka till någon riktig hästtandläkare jag med då veterinärerna inte brukar vara nån höjdare på tänder. Kul att se Marianne och Per, det var längesen =)

2009-05-06 @ 12:33:30
URL: http://sannaaah.blogg.se/
Postat av: Aramis

Ååå vad trevligt följa med er på er tur till Norrköping och tandläkaren! Skönt att få det åtgärdat! Kram kram :)

2009-05-07 @ 15:31:28
URL: http://aramise.bloggagratis.se

Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0