Med livet som insats...

Stallet där Silvia står är verkligen idylliskt! Det är ett ljust och fint stall och en trevlig stallplan. Det finns stora hagar där hästarna ser ut över vattnet. Hagarna är dessutom så många att hästarna har gott om bete hela sommaren. Det finns även underbara sandvägar som aldrig tar slut och det finns möjlighet till hästbad och klättring. Även på vintern kan det finnas bra ridvägar. Dock så blir man på vintern beroende av vädret då underlaget påverkas av detta. Hade man fått önska något mer så hade det varit en egen ridbana. Dock så är både vintern och bristen på ridbana överkomlig om man ser till hur bra hästarna har det där.

Det finns dock ett stort MEN. Det är vägen som går mellan stallet och och hagarna. Det är en bymiljöväg vilket betyder att bilarna ska köra i mitten av vägbanan för att åka ut på vägrenen vid möte. Detta betyder såklart att hastigheten ska vara låg, rekomenderad hastighet är 30 km/tim. Denna väg låter ju inte som något större problem. OM DET INTE VORE FÖR ALLA BILISTER SOM INTE KAN HÅLLA HASTIGHETEN ELLER VISA HÄNSYN!!! När tror ni att de åker allra fortast?? Det kan jag svara på. Det är när det är becksvart ute och/eller då det är glansis. Vilka tror ni visar minst hänsyn av alla?? Det är de förare som kör bussar, lastbilar eller andra tyngre fordon med lång bromssträcka.

Jag undrar om de som kör för fort har en aning om vilka konsekvenser det kan bli?? Om man som oskyddad trafikant blir påkörd av en bil som kör i 30 km/tim så har man enligt statistiken 90 % chans att överleva. Men om man blir påkörd av en buss i 50 km/tim så minskar chanserna att överleva radikalt. Om man blir påkörd av en personbil som kör i 50 km/tim så har man ca 40% chans att överleva. Blir man påkörd i 70 km/tim så är chanserna i princip noll. Jag kan även lova att många fordon kommer upp i en bra mycket snabbare hastighet än 50 km/tim.

Nu ska jag inte dra alla förare över en kam. Det finns de som håller 30 km/tim, både vanliga bilister och busschaufförer. Och det finns de som kanske åker lite fortare om det ser ut att vara fritt fram men som bromsar in om man kommer gående med en häst eller skottkärra längs vägen. Men ni ska veta att det finns de som gasar på som vanligt trots att man kommer gående med en häst längs vägbanan i mörkret (självklart har vi reflexvästar på oss, ibland även pannlampor och liknande). Och det finns busschaufförer som gasar när man kommer med hästar trots att det är mitt på dagen och god sikt vilket betyder att chauffören borde se oss i god tid!

Jag är uppriktigt talat rädd när jag går där och jag undrar hur den som kör på någon av oss tjejer i stallet eller någon av hästarna kommer att känna sig efteråt. Undar om hon/han kommer att ha dåligt samvete och tänka: "Varför höll jag inte hastigheten för? Då hade det här aldrig hänt!" 




Kommentarer
Postat av: Maria

Ja, visst är det otrevligt med trafiken! Särskilt nu när det är halt och så - har tänkt tanken vad som händer om man själv eller en häst tappar balansen när man är mitt på vägen... Men annars är ju bonäs suveränt! Blir så glad när man ser hästarna busa omkring i sina jättestora hagar! och ridvägarna är ju verkligen kanon - bara man lär sig att hitta :)

2009-01-13 @ 11:45:29
URL: http://lillymia.blogg.se/
Postat av: vicky

ja det händer ju att lastbilschafförer kör över kvinnor och tror att det är ett rådjur när ngt släpas under bilen.......

2009-01-13 @ 18:26:30

Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0