Lite smått och gott från Nina-clinicen...

Clinicen igår för Nina var bra!! Fokus låg på grunderna i ridningen vilka är så oerhört viktiga!! Sitsen är ju en sådan sak som är otroligt viktig och det här med att göra rätt sak vid rätt tillfälle. Målet är såklart att kunna rida med så små hjälper som möjligt. Nina poängterade att även proffsryttarna har saker i deras sitsar som de behöver arbeta på. Även om man kan tycka ibland att de rider helt perfekt!! (Jag tänkte faktiskt på Sune Hansen, han red så otroligt bra! Syntes knappt att han gjorde något alls överhuvudtaget när han red! Men även han har säkert saker som han arbetar vidare på vad gäller sitsen.) För min egen del vet jag att det finns en hel del att jobba med. Många saker jag behöver jobba med är jag dock medveten om, konstigt bara att det ska vara så svårt att få till ibland! Dock så har jag haft turen att få känna att det faktiskt blir bra när jag får till det så jag har en känsla att eftersträva!

Hon gick även igenom alla grunder i hjälperna såsom framåtdrivande, sidförande, förhållningar osv. Nina menade att det mesta av jobbet med hästarna ska bestå just av denna basic-träning. För när allt fungerar på denna nivå så fungerar det även när det kommer rörelser och "krumelutter" (förutsatt att hästen kan dessa rörelser). Är hästen lösgjord, lyssnar på ryttaren, är mellan hjälperna så kommer såklart resten mycket enklare!! En annan orsak till att man bör lägga ner mycket arbete på basic-träning är för att stärka hästen så att den håller länge. Jag kan bara hålla med!!!

En annan sak som hon nämde tyckte jag också var ganska bra att hon tog upp. Hon sa att "tänk inte på att folk står och tittar på er ibland när ni rider, strunta i hur det ser ut och rid för att det är roligt!". Det har man ju känt själv ibland när man har haft ett riktigt taskigt pass, folk har stått och kollat vilket på något sätt förstärker känslan av att passet var misslyckat, man känner sig som världens sämsta ryttare. Förstår ni vad jag menar?? Men man rider ju inte för att andra ska tycka att det är bra (möjligtvis domarna men det var en annan sak). Man rider ju för att det är roligt och för att hästen i slutändan ska bli bra! Ett "misslyckat" pass är bara ett steg på vägen! Lika så nämnde hon att vi dressyrryttare ofta är så noga med att hästen ska "gå på tygeln" (ett uttryck som hon förresten ratade). Ibland går hästen upp med huvudet när man försöker få igenom något visst moment och just då är det såklart inte huvudet som är i fokus utan att hästen ska ta hjälpen!

Som sagt, mycket basic men ändå väldigt nyttigt att repetera och fundera kring!

Stackars Regina när det var dags för ridning igår! Hon hade en väldigt peppad matte som körde ganska hårt med henne i en av hagarna! Fokus blev på övergångar och fattningar och hon skötte sig riktigt bra! Dock så blev det några tillfällen då hon inte riktigt var med på noterna, hon började bromsa och åma sig för att sedan ta fart och försöka springa ifrån. Antagligen kom jag åt en öm punkt och det i kombination med att hon är ett sto.... En valack hade säkert också visat att det var jobbigt men jag tvivlar på samma reaktion... (Haha, ston ÄR verkligen speciella. Var ett jättefint sto med på clinicen som rätt som det var kunde tvärstanna och tjura!) Hur som helst så är jag nöjd över passet överlag, hon avslutade även på ett bra sätt. Har även märkt att bästa sättet att komma ur situationer när hon blir sådär är att mjukna på handen, klappa lite på halsen, låta henne springa iväg lite för att sedan fånga upp och fortsätta jobbet. Hon blev dock ganska svettig igår och det känns nog i musklerna åt henne idag. Nu har det varit två ganska tuffa pass nära varandra så idag blir det vila och i morgon blir det nog en lugn tur i "backrundan".

Silvia

Just det, har glömt bort att berätta att jag och Vicky var ute på promenad med tjejerna härom dagen! De fick ha träns och sadel på och de skötte sig utmärkt! =)

Kommentarer
Postat av: Emma

Låter som det var en riktigt bra clinic! Mycket tänkvärt, håller med om det där att man är fjantig när någon tittar på en... Men det är inte så lätt att låta bli att tänka på det om det går dåligt ;) Men helt klart något att jobba på!

Vilka duktiga "stora" flickor som är ute & promenerar med sadel & träns! Har du inga bilder?



Kram kram

2009-08-11 @ 12:36:29
URL: http://spirans.blogg.se/
Postat av: Marit

Roligt med en rapport från clinicen, mycket tänkvärt! Skulle tro att jag får kämpa imorgon när jag ska träna för Nina:)Kram

2009-08-11 @ 13:17:47
URL: http://dressyrwelsh.zoomin.se
Postat av: Sofia

Det är inte utan att man blir lite hästsugen när man läser din blogg ;) Dessvärre är det en ren otänkbarhet att jag skulle få upp min jättemage på en häst just nu, haha. Men sen kanske det blir dags igen.

Hur mår du och magen? :)

Kram kram.

2009-08-11 @ 21:16:29
URL: http://sofialiv.blogspot.com
Postat av: Bitte

Fick ett väldigt gott råd en gång av min fd. stallkompis. När jag hängde med hela huvudet för att mitt ridpass gått åt skogen sa hon jämt: Fick du Prillan att genomföra något av det du tänkt dig. Ja, ett par steg kunde jag säga då, men min sits och mina hjälper var urusla. Då svarade hon jämt - Det viktigaste är inte hur det ser ut, utan att det fungerar och att ni ändå hade roligt. Varenda gång jag har ett uselt pass så tänker jag på de orden.

2009-08-11 @ 21:21:13
Postat av: Emma

Svar: Posten tar ju lite tid på sig att komma upp hit, men det gör inget att det kom lite sent. Blev jätte glad ändå! Jag åket upp till Orsa den 8/10 & blir där några dagar. Så då får vi se till att träffas.



Kram kram

2009-08-12 @ 09:58:41
URL: http://spirans.blogg.se/
Postat av: Aramis

Jätteintressant att läsa! Och så klokt! Jag känner igen Aramis i ditt och Reginas pass, idag började han också åma sig när det blev lite jobbigt :) Och med lite klapp och mindre krav några meter så var han med på noterna igen :) Man får ha sina små knep, ha ha! Kram kram

2009-08-12 @ 20:39:43
URL: http://aramise.bloggagratis.se
Postat av: Jessica

Emma: Den var bra! Ja ibland blir man lite fjantig. För det mesta bryr jag mig inte alls om folk kollar men jag vet att det har hänt (speciellt när det gått riktigt dåligt) att jag tyckt att det varit lite jobbigt med publik... =) Ja, de är jätteduktiga!! Har tyvärr inga nya bilder... =( Då har vi en dejt i oktober! =) Kram



Marit: Ja, hon är klok och duktig Nina! Hoppas att det gick bra på träningen! Kram



Sofia: Det är bar att komma förbi för en ridtur när du känner dig redo!! Jag och magen mår bara finfint! =) Kram



Bitte: Kloka ord!! =)



Aramis: Hon är faktiskt himla duktig och klok Nina! Även när man rider för henne får man ofta tänkvärda kommentarer! Hihi, om Aramis är lite lika kanske jag inte ska skylla allt på att Regina är stoig! =) Ja, de där små knepen kan vara sååå användbara! Det gäller bara att man kommer på dem!! =) Kram

2009-08-12 @ 22:34:31

Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0