Foderrådgivning...

Har precis kommit hem från en "föreläsning" på ridklubben om foder. Fick en hel del bra material som jag ska kolla igenom lite noggrannare.

Några saker som jag borde fixa:

* Tillsätta mineraler. Jag har alltid trott att krafft grund och groov var kompletta foder men så var inte fallet, inte efter de nya direktiven iaf.
* Vi måste fixa så att hästarna har vatten ute i hagen trots att det finns snö och vattnet fryser. Vi har tre hagar med hästar och jag tror inte att alla i stallet har tid att köra ut vatten på morgonen samt på lunchen till alla. Men tydligen så finns det doppvärmare och liknande, måste kolla upp det.
* Jag måste kolla mängden vatten som kommer i vattenkoppen. Det borde jag ha gjort för länge sedan men, men...
* En höanalys borde göras så jag får väl fixa en sådan då. Höet ska tydligen inte damma överhuvudtaget, vilket jag blev lite orolig för. Jag tror dock att jag aldrig har stött på ett helt dammfritt hö men så skulle det vara. Vårat hö ser fräscht ut och luktar gott men tyvärr så dammar det en del.

Många av sakerna visste man ju redan men det var bra att få höra det igen eftersom man ibland "glömmer"...

Kommentarer

Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0