Fullspäckad hästkväll... (och lite annat svammel)

Gårdagens stallpass blev en helkväll! Började med mockning till två stycken kusar. Därefter hämtade jag Mirreman från hagen och förberedde för ridtur! Blev en skrittrunda innan själva arbetet tog vid. Jobbade ganska mkt galopp idag - fattningar från skritt bland annat. I traven kändes han helt ok, därför nötte vi inte så mycket där. Men han var lite stark i galoppen. Han blir även laddad när vi tränar på sådant som han tycker är jobbigt (som fattningar från skritt, han har lite extra jobbigt med just det momentet + byten) så ett tag var han lite på tårna! Men som den otroligt snälla hästen som han är så skulle han aldrig komma på att göra något dumt så jag kunde lugnt sitta kvar och fortsätta jobba! Och mot slutet fick jag faktiskt till galoppen riktigt bra!! Kan även meddela att jag hade inte ridit honom alls i det tillståndet som jag är i nu om jag inte litat på honom till 110%!

Det är så synd att han har så svårt med galoppbiten (ffa byten) när han har så lätt för allting annat! Han har fått mycket beröm för sin härliga trav bland annat där han är duktig både på att länga och korta sig! Kommer ihåg de första programmen vi red på tävling då vi hade massor med 8:or i travdelen för att sedan få 4:or, 5:or i galoppdelen. Dessa siffror jämnade dock ut sig något men, men... Önskar så att jag hade haft en video att visa er från när Rasmus Bondergaard red honom, ojojoj vad fin han var då (i traven framför allt). Jaja, lätt för mig att säga nu när jag inte har någon film men så tyckte jag!

När jag var klar med Mirre var det dags för nästa kuse, Silvia. Fick skynda mig då det började bli mörkt ute! Hann ändå med lite longering i en hage. Det var första gången jag longerade henne och hon skrittade och travade snällt runt mig i båda varven! Dressyrsadel fick hon också på sig för första gången då den andra sadeln användes på annat håll men det brydde hon sig verkligen inte ett dugg om! Det enda lilla "bus" hon gjorde var EN brall och det var när hon hörde kompisen gnägga ifrån stallet! Hade en hjälpreda med mig igår som var redo att rycka in men det behövdes inte ens! Hon fick istället hänga lite och hjälpa mig med några stallsysslor som är lite tunga för mig (som vattenkörning, puh!). TACK för det!

Börjar nästan bli lite orolig över när "bakslaget" ska komma. Kanske de flesta unghästar är såhär snälla i det här skedet av utbildningen för att sedan utvecklas till små monster om de har det i sig??? Har inte så stor erfarenhet av unghästar men jag hoppas verkligen att det fortsätter som det gjort hittills! Det känns som att hon hela tiden lyssnar av vad som förväntas av henne och bara hon förstår så är det inga problem (och att förstå har hon hittills haft lätt för)! Hon är även framåt, vaken och positiv! Sedan hoppas jag även att hennes gång utvecklas ännu mer, jag har höga krav!! Har dock för lite kunskap för att veta hur mycket man kan se redan nu av vad som finns i henne, vet att mycket kan utvecklas senare under ryttare! Men jag tycker att hon är en fin häst i en trevlig modell!

Om ni har orkat läsa hela vägen hit kan jag nu meddela att jag ska sluta svamla och istället göra lite nytta hemma! Hemmet har varit prio 8 (?) på senaste tiden så nu är det dags för ett städ/tvättryck! Haha, har även läst att jag nu ska vara i en fas där jag vill "boa" och att det är mycket möjligt att jag kan komma att vilja byta gardiner mitt i natten! Vi får väl se hur det blir med den saken.... 

Tänk om Silvia kunde utvecklas till en sådan fining!! (Ok, nu är det här en hingst på bilden, men ni förstår vad jag menar?!)

Kommentarer
Postat av: vicky

vissa är gjorda för att föda barn och "boa", vissa inte!

2009-09-17 @ 22:03:35

Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0