Programridning

Våren börjar närma sig och därmed även tävlingssäsongen! Ett tips som jag har till er som ska ut och tävla är att börja träna dressyrprogrammen i tid! Då kan ni upptäcka vad som fungerar mindre bra i programmet ni planerar att rida vilket gör att ni kan slipa lite extra på just det. Tänk även på att alla vägar i ett dressyrprogram ger poäng så försök att få till hela programmet så bra som möjligt på träning så ska ni se att det även kommer att fungera på tävlingsbanan! 

En del kan tycka att det är svårt att lära sig ett helt program utantill. På den här sidan finns dressyrprogrammen med varje väg uppritad på ridbanan vilket gör att det är lite lättare att hänga med och lära sig det.

Jag måste erkänna att jag själv de senaste åren varit lite slarvig med programträning. Jag har tävlat så mycket så att lära mig programmen har aldrig varit något problem. Men däremot så kan jag ångra att jag inte ridit fler program på träning under tiden som jag tävlat Mirre. Något som jag däremot har gjort inför varje tävling är följande: Jag har tänkt mig känslan när jag rider programmet, rörelse för rörelse. Självklart har allt gått superbra i mina tankar och varje liten detalj har varit perfekt. Sen kanske det inte har blivit så i verkligheten men det är ändå ett jättebra sätt att fokusera så att man kan programmet och kan göra så bra som möjligt ifrån sig inne på tävlingsbanan. Testa så får ni se!


Som sagt, det går dock inte alltid som man tänkt sig...
Den här bilden hittade jag av en slump på den här sidan. Det är jag och Mirre på en tävling våren 2008. Det är en LA:5 och jag har för mig att vi kom 2:a, trots formen, sitsen och omslag i galoppen (?) som ses på den här bilden... =) Eller också så var placeringen i en annan klass, mycket troligt...


Kommentarer
Postat av: Maria

Maffig han ser ut Mirre! Så sant att det är viktigt att träna program ridning då varje del i programmet är viktig! Jag är nog en av de få som lyckats bli utesluten på en dressyrtävling för att ha ridit fel väg fler än 3 ggr - dessutom var det nere i Sthlm på ett svealandsmästerskap - fick total blackout då de ändrade om i sista stund så att C-ponnyerna skulle rida LA:4 före LA:2... Gissa om jag blev ledsen och hästägaren blev arg HAAHAHAH Nu kan jag skratta åt det iaf:)

2009-03-04 @ 10:52:52
URL: http://lillymia.blogg.se/
Postat av: Aramise

Det är en läcker häst du sitter på! Gillar nacken och halsen :) och den härliga runda dressyrbakdelen :) Kram

2009-03-04 @ 10:53:20
URL: http://aramise.bloggagratis.se
Postat av: vicky

Jag började skriva nåt olämpligt men ångrade mej...........kul är det iaf att tävla!

2009-03-04 @ 14:44:20

Kommentera här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0